Advertisement

ایڈگرایلن پو

پچھلی صدی میں سائنس کو غیرمعمولی عروج ہوا تو شاعری کا سورج گہنانے لگا۔جو مفکر اس کے دفاع کے لیے آگے بڑھے انھیں اس کے جواز کے لئے اخلاقی تعلیم کا سہارا لینا پڑا۔نتیجہ یہ کہ شاعری یا تو درس اخلاق کا وسیلہ خیال کی جانے لگی‌ یا پھر تفریح طبع اور وقت گزاری کا ذریعہ سمجھی جانے لگی۔ایڈگرایلن پو نے اس کے خلاف اپنا انقلابی نظریہ پیش کیا۔وہ فن میں نہ صداقت تلاش کرتا ہے نہ اخلاقی اقدار بلکہ صرف جمالیاتی اقدار کا متلاشی ہے۔حسن کاری کو وہ شاعری کا لازمی حصہ قرار دیتا ہے۔

Advertisement

کسی زمانے میں یہ خیال عام تھا کہ شاعر کوئی نرالی مخلوق ہے اور کسی غیبی طاقت کے اشارے پر شعر کہتا ہے یا پھر وہ عالم جنون یا عالم اضطراب میں شعر کہتا ہے۔ایڈگرالین پو اس خیال کو رد کرکے شاعری کو شعوری کوشش کا نتیجہ بتاتا ہے اور یہ درست ہے کہ وہ شعر گوئی کے بجائے شعر سازی کا نظریہ پیش کرتا ہے۔قاری کو شدید طور پر متاثر کرنا وہ شاعری کا مقصد قرار دیتا ہے۔یہ تاثر اس کے نزدیک حسن کاری سے پیدا ہوتا ہے۔اسی تاثر ہی کو ہی وہ اعلیٰ مسرت بتاتا ہے۔

Advertisement

ایڈگرایلن پو کے یہ تصورات فرانس پہنچے تو وہاں علامت نگاری کی تحریک کا آغاز ہوا اور جب فرانس سے ہوتے ہوئے انگلستان پہنچے تو وہاں فن برائے فن کا نظریہ عام ہوا۔

Advertisement

اس نے شعر و ادب کو اخلاق اور جذباتیت سے نجات دلا کے فن کی شعوری کاوش پر زور دے کر تنقید میں ایک نئی جہت کا اضافہ کیا۔

میتھیو آرنلڈ

میتھیو آرنلڈ کی ادبی زندگی شاعری سے شروع ہوئی لیکن بعد میں وہ تنقید کی طرف متوجہ ہو گیا۔رومانی تحریک کی انتہا پسندی اسے ناگوار تھی لیکن آنکھیں بند کرکے قدیم اصولوں پر عمل کرنا بھی اسے اتنا ہی ناپسند تھا۔چناچہ اس نے خود اصول وضع کیے اور اپنے تنقیدی مضامین سے انہیں عام کرنے کی کوشش کی۔

Advertisement

اس نے شاعری کی اہمیت پر روشنی ڈالتے ہوئے کہا کہ مذہب اور فلسفہ اس زمانے میں بےوقعت ہو گے ہیں۔اور انسان کو سکون عطا کرنے میں ناکام ہیں لیکن شاعری بشرطیکہ وہ اعلیٰ درجے کی ہو، یہ خدمت انجام دے سکتی ہے۔نقاد کا فرض یہ ہے کہ وہ اپنی تنقید سے شاعری کو اس اعلیٰ مرتبے تک پہنچانے میں مدد کرے۔بلند خیالات اور اعلیٰ اقدار کی اہمیت واضح کرے۔اب یہ بات بھی ثابت ہوگئی ہوگئی کہ وہ شاعری کے افادی و اخلاقی پہلو پر زور دیتا ہے۔جب وہ شاعری کو "تنقید حیات” کہتا ہے تو اس کی یہ مراد ہوتی ہے۔

موضوع آرنلڈ کے لئے بہت اہم ہے۔ وہ اس شاعری کا قدردان ہے جس کا موضوع بلند اور اسلوب اعلا ہو اور جو روح کی بلندی اور کردار کی تعمیر میں مدد دے۔اس طرح آرنلڈ نے شاعری کو تنقید اور تنقید کو مذہب و اخلاق کے تابع کرنے کی کوشش کی۔

Advertisement

وہ کل یورپی ادب کو ایک اکائی مانتا ہے اور اسے ایسے سمندر سے تشبیہ دیتا ہے جس میں چاروں طرف سے دریا آ کر گرتے اور ضم ہو جاتے ہیں۔ادب سے متعلق اس کا یہ نظریہ یورپ میں بہت مقبول ہوا۔

والٹر پیٹر

والٹر پیٹر کا تنقیدی نظریہ رسکن کے نظریے کی ضد ہے۔رسکن ادب کو اخلاقی تعلیم کا ذریعہ بتاتا ہے۔والٹر پیٹر کے نزدیک ادب کسی منزل کا راستہ نہیں خود منزل ہے۔والٹر پیٹر فن پارے کے ظاہری حسن پر زور دیتا ہے ایسا محسوس ہوتا ہے کہ اس کے نزدیک اسلوب ہی سب کچھ ہے مواد کوئی حیثیت نہیں رکھتا لیکن یہ خیال غلط ہے۔وہ موضوع اور اسلوب کو الگ نہیں ایک سمجھتا ہے۔دونوں روح اور جسم کی طرح آپس میں ایک دوسرے سے پیوست ہیں۔ادب میں اس کا یہ نظریہ بہت مشہور ہے کہ فن کا اصل کمال فضول چیزوں کو خارج کردینے میں ہے۔

Advertisement

والٹر پیٹر کا مزاج رومانی ہے۔ ذاتی تاثرات اس کے نزدیک بہت اہم ہیں۔وہ ادب برائے زندگی یا ادب برائے اخلاق کے نظریے کو رد کرتا ہے۔یہ فن برائے فن اور ادب برائے ادب کا قائل ہے۔

ہنری جیمس

یورپی تنقید کے ارتقاء میں امریکی نقاد ہنری جیمس کا ذکر بھی ناگزیر ہے۔اس نے فکشن کا فن (art of fiction) میں ناول کے بارے میں بعض ایسی اہم باتیں کہیں جن کا ناول نگاری کے فن پر گہرا اثر پڑا۔اس نے کہا کہ ناول کو زندگی کی حقیقتوں کا دامن نہیں چھوڑنا چاہیے اور جذباتیت سے دور رہنے کی کوشش کرنی چاہیے۔اخلاقی اقدار اور حسن کاری کو بھی وہ ناول کے لئے ضروری خیال کرتا ہے۔

Advertisement

ہنری جیمس کے نزدیک زندگی کی ترجمانی ناول کے لیے بہت ضروری ہے۔اس کے بعد جو چیز ضروری ہے وہ فارم ہے۔
اس نے ناول نگاری کے لیے تین اصول وضع کیے۔ناول نگاری میں انسانی ہمدردی کا موجود ہونا ضروری ہے۔اسے چاہیے کہ ناول میں زندگی کی حقیقتوں کو پیش کرئے۔آخری اور نہایت اہم بات یہ کہ ناول نگار کو ہئیت اور زبان پر خاص توجہ دینی چاہیے۔

ٹی ایس ایلیٹ

ہمارے زمانے کا سب سے بڑا نقاد ٹی ایس ایلیٹ ہے۔ایلیٹ سے پہلے روسو عقل اور معاشرتی پابندیوں کے خلاف بغاوت کا پرچم بلند کر چکا تھا اور اس کے افکار سے متاثر ہو کے انسانی جذبات و احساسات ہی کو سب کچھ سمجھا جانے لگا تھا۔انفرادیت پر زور حد سے بڑھ گیا تھا۔

Advertisement

آخر اس رومانیت کے خلاف ردعمل ہوا۔امریکہ میں ارونگ بیبٹ نے،انگلستان میں ایزرا پاونڈ اور ہیوم نے روسو کی رومانیت میں انفرادیت کو رد کیا۔انہوں نے معروضی اور مثبت اقدار کی اشاعت کی۔اس ماحول میں ایلیٹ کی ذہنی نشوونما ہوئی اور اس نے ١٩٢٨ء میں یہ اعلان کردیا کہ”میں سیاست میں شاہ پرست، مذہب میں کیتھولک اور ادب میں کلاسکیت کا قائل ہوں”۔

ورڈز ورتھ نے شاعر ی کو جذبات کا بہاؤ کہا تھا۔ایلیٹ اس خیال کو رد کرتا ہے وہ شاعر ی کو جذبات کا اظہار نہیں جذبات سے فرار کہتا ہے۔اور شاعری میں شعور کے عمل دخل کا قائل ہے۔وہ شاعری کو شخصیت کا اظہار بھی نہیں مانتا بلکہ شخصیت سے فرار بتاتا ہے۔کہتا ہے کہ دکھ سہنے والا انسان اور اس کا اظہار کرنے والا فنکار دونوں الگ ہوتے ہیں۔مراد یہ کہ فنکار کسی تجربے کا فوری اظہار کرے تو وہ فن کار نہیں ہوسکتا۔اس کے لیے فاصلے کی ضرورت ہوتی ہے۔

Advertisement

ہیوم اور پونڈ کی طرح ایلیٹ نے فنکار کے بجائے فن پارے کو توجہ کا مرکز بنایا اور کہا کہ تنقید کا کام یہ ہے کہ فن پاروں کا تجزیہ و تشریح کرکے اس کی قدروقیمت معین کرے۔ایلیٹ نے "معروضی تلامذہ"(objective correlative) کا تصور پیش کیا یعنی فنکار اپنے تجربے کے لیے کوئی بیرونی تلازمہ تلاش کرلیتا ہے کہ جب وہ سامنے آئے تو اسکا اسی طرح اثر ہو جس طرح فنکار کے ذہن پر ہوا تھا۔

آئی اے رچرڈسن

رچرڈسن عہد حاضر کا ممتاز انگریزی نقاد ہے۔ہمارا دور سائنس کا دور ہے۔ سائنس نے زندگی کے ہر شعبے کی طرح تنقید کو بھی بہت متاثر کیا ہے۔ رچرڈسن بھی سائنسی طریقہ کار اختیار کرتا ہے اور سائنس کی ایک شاخ نفسیات سے بہت مدد لیتا ہے۔

Advertisement

وہ شاعری کو زندگی کے لیے ضروری قرار دیتا ہے۔ وہ کہتا ہے کہ ہم شاعری سے وہ حاصل کر سکتے ہیں جو سائنس ہمیں نہیں دے سکتی۔شاعر عام انسان سے زیادہ حساس ہوتا ہے۔ جن ذہنی تجربوں سے وہ گزرتا ہے عام آدمی ان سے نہیں گزر سکتا۔ پھر وہ اپنے تجربے کو مربوط اور منضبط انداز میں پیش کر سکتا ہے۔اس لیے شاعری کا مطالعہ ہمارے تجربے کو وسعت دیتا ہے اور زندگی کو بہتر بنانے میں مدد گار ہوتا ہے۔

Advertisement
Advertisement

Advertisement

Advertisement